Lise C. Berg - veterinær kiropraktik, myofascial release, fysio og rehab

Lise C. Berg - veterinær kiropraktik, myofascial release, fysio og rehab Veterinær kiropraktik, myofascial release, genoptræning, postural tension release, core træning, træner og smed. Se www.lisecberg.dk for mere information.

Jeg tilbyder veterinær kiropraktik, myofascial release, postural tension release, core træning, proprioception- og balanceøvelser, equi band og rehab. Fokus er på opbygning af stærke, smidige, velbalancerede heste, der fungerer godt på det niveau, der forventes af dem, uanset om det er en hygge-hest, konkurrencepony eller en hest på vej tilbage efter pause eller skade. Hermed opnås forebyggelse af

skader, og færre problemer med heste der ikke trives i deres arbejde. Der er stor forskel på at hesten har nedsat bevægelighed i et område, og at den har et klinisk problem. Men nedsat bevægelighed kan over tid udvikle sig til kliniske problemer. Mange ryttere vælger at få hesten behandlet regelmæssigt inden problemerne opstår. Heste med kliniske problemer vil blive henvist til udredning ved egen dyrlæge, men kiropraktik og øvrige behandlingsteknikker vil ofte være relevante i behandlings-, rehabiliterings- og genoptræningsforløbet i samråd med ejer, egen dyrlæge, og evt. Jeg kører fra Sydsjælland eller Tåstrup/Albertslund.

Filosofisk fredag - igen 🐴🥰🤓 ... Må man sige nej til sin hest? Hvis ja, hvornår? Hvor meget? Må de så også sige nej til ...
15/08/2025

Filosofisk fredag - igen 🐴🥰🤓 ...

Må man sige nej til sin hest? Hvis ja, hvornår? Hvor meget? Må de så også sige nej til os? Og hvordan siger vi bedst nej? Og hvornår skal vi respektere et nej fra hesten, og hvornår er det ok at insistere?

Må man sætte grænser? Hvem må sætte grænser? Skal man sætte grænser? Gør vi mere skade ved ikke at vise hesten rammerne for, hvad der forventes, så de bliver efterladt til selv at finde grænserne? (sorry - det er svært ikke at vise lidt holdning med de her spørgsmål)

Det her er noget, jeg kan bruge ret meget tid på at fundere over, for det kan lyde som super simple spørgsmål, og for nogen er det måske super simpelt, men det er det ikke for mig. Og samtidig tror jeg, det er helt centrale spørgsmål i vores omgang med og tilgang til hestene - og det er aldrig fedt, når noget er centralt og vigtigt og samtidig ikke er helt klart og tydeligt. Jeg ved godt, at jeg har det med at gøre ting mere komplicerede, men det er fordi ting tit bare er mere komplekse end de lige umiddelbart ser ud til, især når vi arbejder med levende væsener. Jeg kan i hvert fald mærke ude i staldene, at det heller ikke er nemt for mange hesteejere især i øjeblikket, hvor folk er meget mere opmærksomme (heldigvis) men samtidig usikre på, hvad der er ok i forhold til vores hverdag med og træning af hestene.

Jeg mener helt bestemt, at vi gerne må sige nej til vores heste på de rigtige tidspunkter og i de rigtige situationer og på den rigtige måde, ligesom at vi selvfølgelig helst skal have masser af situationer, hvor både vi og hestene siger ja. Vi må ikke blive så bange for at sætte grænser, at vi bliver helt handlingslammede, for det hjælper ikke vores heste. Men hvad er de rigtige tidspunkter, rigtige situationer, rigtige måder?

Hvornår må man sige nej?
Min faste målestok er hele tiden, om jeg er fair. Har jeg været tydelig? Vil hesten forstå hvorfor den får et nej? Kan hesten overhovedet fysisk og/eller mentalt give mig det, jeg beder om? Både når jeg siger nej til hesten, eller hvis jeg er nødt til at overrule, når hesten måske ikke er et overbevisende ja tak til det, vi skal.

Jeg arbejder som dyrlæge, og er samtidig hesteejer af heste i alle aldersgrupper, så jeg oplever jævnligt situationer, hvor hesten måske starter med et nogle gange ret tydeligt nej tak, men hvor jeg kan blive nødt til at insistere. Jeg prøver altid at finde ud af, hvorfor hesten ikke er med på planen, og om vi kan finde løsninger, så vi forhåbentlig ender et sted, hvor hesten forstår og kan lokkes med hen til et ja - måske et lidt tøvende ja i starten, men i det mindste ikke et rungende nej tak. Og næste gang måske et lidt mere overbevisende ja, eller bare et lidt mindre tydeligt start-nej. Den tilgang fungerer rigtig godt i de fleste situationer fra det helt simple med at kunne gå i snor til når hestene f.eks. skal kunne håndtere at blive stukket i og få medicin i munden, men nogle gange er der bare ikke plads eller mulighed for at tage den tilgang, og hvad gør man så? Her vil der nok være nogle, som aldrig oplever situationer, hvor det hele går lidt i kaos, og hesten om lidt ender ude på motorvejen, og det kan jeg kun blive misundelig på, men jeg er ikke et af de heldige mennesker med et altid perfekt hesteliv, selvom jeg virkelig gør mig umage for ikke at gøre dumme ting ... Og hvad er ok i de situationer?

Jeg har her for nyligt udvekslet artikler med en af mine hesteejere, som er pædagogisk uddannet og nok ligeså nørdet som mig. Og den samme debat foregår ikke overraskende også inden for børneområdet. Jeg har ikke børn, så jeg er fri for at skulle overveje den kontekst i min hverdag, men det er interessant at prøve at holde debatterne inden for pædagogik og opdragelse i mennesker overfor de debatter, der foregår i hestemiljøet. Heste er ikke mennesker - det er vigtigt - men problematikken i hvornår og hvem der sætter grænser er åbenbart ikke kun en hesteting.

Filosofisk fredag er ikke færdige klare svar og løsninger - det er de andre dage i ugen som regel heller ikke, når der er heste involveret - men til gengæld kunne den godt ende med et glas kold hvidvin i haven 🥂🩵 Men jeg håber jeg skubber lidt til jeres egne funderinger her på en meget varm sensommerdag 🐴❤️

https://www.facebook.com/AmySkinnerHorsemanship/posts/pfbid0GGKqLoFb35c3ZB1AuBQjWMhkZnsLr1Ao7Ndk4Wt7AkE5jvqZ2bYmMP9ZxSRknpGBl

A horse can only be centered when the parameters are clear. Softness is found in the middle- it’s a mistake to believe that softness is mushy.
On the contrary, the softest horsemen I know have the strongest boundaries, the clearest guidance, and the best discipline. They are able to be quiet and soft because these parameters are made clear. It isn’t a kindness to have no structure - in fact, it robs the horse of the opportunity to be mentally and physically centered.

Det er sommer, og der er mange heste med irriterede øjne. En af de ting som fb-gruppen ‘Spørg Hestedyrlægerne’ har fået ...
30/07/2025

Det er sommer, og der er mange heste med irriterede øjne.

En af de ting som fb-gruppen ‘Spørg Hestedyrlægerne’ har fået folk til at fange er, at øjne ‘altid er akutte’. Det er selvfølgelig heldigvis ikke altid alvorligt, men hvis det er alvorligt skal hesten i korrekt behandling hurtigt, og derfor er det altid akut at få stillet den rigtige diagnose. Øjenproblemer kan være virkelig smertefulde, så vi må ikke bare vente og se tiden an. Hævede øjne, løbende øjne, lysfølsomhed (hesten blinker intenst og misser med øjnene, når den går fra skygge ud i solskin), snask i øjenkrogen, øjenvipper der vender nedad, mm. er ting at kigge efter.

En anden grund til, at vi skal reagere på irriterede øjne er, at heste gerne vil klø deres øjne, og de er ikke altid lige kloge, når de vælger noget at klø sig op ad, og så kan en forholdsvis lavgradig øjenbetændelse blive til et hornhindesår mm.

Og hold kamille-te langt væk fra hestens øjne - det er et gammelt huskeråd, som kan gøre problemet værre. Kamille-te hører ikke til i øjne 🙈

Husk fluemasker gerne hvor nettet er lidt afstivet så det ikke folder sig ind i øjnene. Og selv om det ikke er et lovkrav om sommeren, så er det rigtig rart for hestene at have et sted med skygge på folden, især hvis de går ude i mange timer om dagen. Mine egne foldbumser bruger stort set aldrig deres skur selv ikke i snestorm, men om sommeren går de tit derind for at komme væk fra insekterne.

Fortsat god sommer 🐴❤️

Hestens øjne: Når du opdager at din hest står med pus i øjet, løbeøje eller hævede øjenomgivelser, bør din hest tilses akut

Så er det igen tid til at byde ind med ønsker til ændringer 🐴🤩🤓 Sidste frist er d 15/8 ☝️ Husk at man kun har brokke-ret...
26/07/2025

Så er det igen tid til at byde ind med ønsker til ændringer 🐴🤩🤓 Sidste frist er d 15/8 ☝️ Husk at man kun har brokke-ret, hvis man har prøvet at gøre noget ved de ting, man synes kunne forbedres/ændres. Det er selvfølgelig ikke sikkert andre er enige i forslagene, men det er bedre at prøve end kun at øffe ude i stalden 😎

🔔 Forslag til reglementsændringer? Fristen nærmer sig 🔔

Har du input til, hvordan reglementet kan blive endnu bedre? Så er det nu, du skal sende dine forslag💡

Fristen er 15. august 2025 – og alle forslag behandles i forbindelse med den årlige reglementsproces.

🔗 Læs hvordan og send dit forslag her:
https://rideforbund.dk/ridesport/sportsreglement/forslag-til-reglements%C3%A6ndringer

En helt ualmindelig tirsdag aften uden heste booket ind 🐴😎 Skriver/speaker ved vores stævne ude på Albertslund Ridecente...
22/07/2025

En helt ualmindelig tirsdag aften uden heste booket ind 🐴😎 Skriver/speaker ved vores stævne ude på Albertslund Ridecenter - vi er rykket indendørs 😊🌸🤩

22/07/2025

VET REHAB SUMMIT 2025 LINE-UP POST + COMPETITION!

What if one day could change the way you think about movement?
What if one day could change the way you treat every patient from here on out?
What if one day is enough to ignite a passion for movement you didn’t know you had?

Get ready to go down the greatest rabbit hole of your professional life.

At Vet Rehab Summit 2025, we’re going deep into movement that matters, and how you can take it back to your patients.

Our speaker line-up includes:
🐾 Lee Sanders on recognizing correct biomechanics & handler influence
🐎 Higgins on dressage and jumping through the anatomical lens
🎯 Gams on return to sport and surface stability
🧠 Hernlund on classical dressage principles in groundwork
⚖️ Teresa Engell on the rider’s role in equine biomechanics
🔍 Alvarez on functional movement analysis
💥 Haussler on redefining laterality in horses
🐶 Markley on biomechanical analysis in the agility dog
🌿 Luomala on targeting body systems through therapeutic exercise

Each lecture is hand-picked to explore this year’s theme: Dynamic by Design—a deep dive into how intentional movement changes outcomes.
Whether you treat dogs, horses, or both—this summit is for you. And it’s 100% online.

🎉 GIVEAWAY: WIN AN EARLY BIRD TICKET 🎉
We’re giving away one Early Bird Ticket (valued at $197) to a lucky winner!
To enter:
1️⃣ Comment @ and select HIGHLIGHT - if it turns blue you are entered!
2️⃣ Share this post to your story or feed and tag us so we can see it!

We can't wait to see you there!

Thank you to each of our incredible sponsors for making this event possible:
VAHL - Veterinary academy of higher learning
MediVet Products
Paw Prosper
Flexiness - Canine Fitness Equipment & Coaching
CuraCore Vet

Det er altid interessant at se, hvordan opslag bliver modtaget, især når de bliver delt videre på andre grupper. Jeg har...
18/07/2025

Det er altid interessant at se, hvordan opslag bliver modtaget, især når de bliver delt videre på andre grupper. Jeg har på et tidspunkt lært af en garvet fb poster, at man ikke skal kommentere på sine opslag på andre sider, men holde debatten hjemme på sin egen side 🤓

Jeg prøver hele tiden på at skubbe til mig selv og helst også andre, så vi kigger på hele hesten og tør tænke holistisk (som ikke er hokus pokus men bare betyder at vi husker hele hesten) og ikke bare vælger den forklaring, der er nemmest eller passer bedst i vores forståelse lige nu. Vi skal hele tiden stille spørgsmål og blive klogere og se alt det hestens krop og væremåde fortæller os. Og når vi bliver klogere, så betyder det også, at vi nogle gange må erkende, at vi tidligere måske kunne have gjort ting bedre, men vi handler hele tiden ud fra den bedste viden, vi har på det tidspunkt. Lidt kliche agtigt, men alligevel super sandt: When we know better, we do better!

På dyrlægestudiet har jeg lært, at vi ikke skal lede efter zebraer, men den rigtige forklaring behøver ikke være en zebra, men er nogle gange så simpel, at vi ikke kan se den. Jeg har masser af eksempler på heste, hvor der har været prøvet mange ting, men hvor løsningen viste sig at være noget helt simpelt f.eks. et andet beslag eller en lille ændring i management, men det krævede at vi tog tre trin tilbage og prøvede at se hesten og forløbet fra en lidt anden vinkel ... og satte alt den viden sammen vi havde om hesten fra alle de ting der havde været prøvet og ikke havde virket eller det der havde virket på et tidspunkt ... Mit første spørgsmål når hesten ændrer sig er altid: Hvad har du lavet om? men det er et sidespring 😅

Jeg vælger at tro på, at vi allesammen elsker vores heste og vil dem det bedste. Når jeg snakker med ejere, som i bagklogskabens ultraskarpe ubamhjertige lys ser ting, de kunne have gjort anderledes, så prøver vi altid at finde de ting, vi kan lære af forløbet. Og jeg tager også de ting med videre og bruger i mit arbejde, så jeg kan hjælpe andre ejere med måske at undgå nogle af de situationer.

Vi må altid gerne være uenige, og det er netop i diskussioner fra forskellige vinkler, at jeg synes jeg lærer allermest - hvis vi vælger at lytte og ikke bare vil overbevise den anden. Jeg har aldrig påstået, at jeg har alle svarene, for det er jeg helt sikker på, at jeg ikke har. Jeg bliver selv skeptisk, når jeg læser ting hvor folk er meget sikre og overbeviste, for heste er levende væsener, og der er bare ikke to heste, der er ens.

Nu bliver det lidt lommefilosofisk, men tak til alle jer, der også gerne vil prøve at blive klogere, og samtidig vælger ikke bare at følge dagens rigtige holdning ifølge SoMe. Bare fordi noget bliver skrevet mange gange gør det det ikke nødvendigvis rigtigt. Vi skal ikke være provokerende eller modsatte med vilje, for det er også virkelig trættende, men vi må gerne prøve at sige stop, hvis der kunne være andre forklaringer eller måder at se ting på - også selvom det kan give lidt bølgeskvulp, for folk er ikke altid lige diplomatiske herinde. Jeg har nogle posts på vej om bl.a. ryttervægt, så jeg er klar til at blive skudt på - men vi kommer ikke videre, hvis vi kun skriver ting, som ikke skubber til status quo ... 🐴❤️

Ps. Dagens billeder er ikke min hest. Det er Twilight, som er den hest der blev brugt, da hestens fulde genom (DNA) blev kortlagt. Jeg mødte hende i 2011 og blev rimelig star struck - hun har gjort vores arbejde med forskning inden for heste meget nemmere uden at vide det. I know - jeg er en nørd! Hun så ret uimponeret ud over at møde mig 😆

17/07/2025

Vi stræber hele tiden efter den gode overlinje, den stærke ryg, den velformede bagpart. Men jeg møder mange hesteejere, som forveksler runde former dannet af fedtvæv med en god overlinje. Kroppen kan polstres med fedtvæv på kort tid, mens det tager markant længere tid at træne musklerne, og hvis kroppen først er pakket ind i fedt, så bliver det svært at vurdere muskelsætningen. Jeg hører nogle gange, at kroppen jo skal have noget at bygge muskler af. Og det er også rigtigt, men det betyder altså gode, sunde næringsstoffer kombineret med korrekt træning. At skulle lave fedt om til muskler er en virkelig lang omvej.

Clare's opslag skal læses i kontekst af military-hestene i Badminton i år, og den debat der opstod efterfølgende omkring hvordan en veltrænet hest ser ud. Som Clare nævner i hendes overvejelser i linket, så er det ikke alle muskler, der nødvendigvis bliver store af at blive trænet, og musklernes arbejde betyder også meget. Tænk på balletdansere over for body buildere. Derfor kan det også være rigtig svært at vurdere, hvornår hesten har tilstrækkelig muskelfylde, da det afhænger meget af, hvad den skal bruge sine muskler til. Men jeg tror de fleste af os bare må erkende, at vores heste nok godt kunne bruge lidt mere muskelmasse (og måske også lidt mindre polstring især her i sommergræs perioden). Og som Clare også skrev i et opslag tidligere i denne uge, så kan vi ikke fodre os til muskler: https://www.facebook.com/ClareMacLeodEquineNutritionist/posts/pfbid02uTD3AZhaqiUffpC2oB7DYU1ZpA9PgyYRse4fPVsnr52DHZjVzRDGFiJyz3vTuRutl .

Jeg oplever jævnligt at mine hesteejere bliver frustrerede over, at deres heste f.eks. bliver smallere over skuldrenes øverste del, når de bliver mere veltrænede, og deres sadler derfor kan tippe i forvægt. Men det kan forklares dels ved at musklerne bliver mindre fedt-holdige med træning, men også at hestens brystslynge bliver mere veltrænet, og når brystmuskulaturen bliver stærkere, så løftes hele brystkassen inklusiv manken, mens forbenene selvfølgelig har samme længde som før. Men afstanden mellem skulderbladets øverste kant og toppen af manken bliver større, og musklerne mellem de to bliver derfor strukket mere ud. Det er også derfor hestene ofte kan 'vokse' et par centimeter, når de kommer i træning, selv hvis de er officielt udvoksede. Det er ikke pga. en reel vækst, men en opstramning af brystslyngen.

Jeg oplever også hesteejere, som er bange for at deres hest har mistet rygmuskler, men hvor det viser sig, at ryggen er som den hele tiden har været, men der har sat sig en bræmme af fedt langs den øverste del af ribbenene, som gør at det ligner at ryggen næsten er sunket ned mellem fedtpuderne.

Vi har vænnet os så meget til at se på for runde heste og ponyer, at vi ikke længere kan genkende en normalvægtig hest. Ribbenene skal kunne mærkes ved et let tryk (jep, man skal ikke lede efter dem). Ingen store fedtpuder lige bag skulderbladet (tjek om det blævrer), langs toppen af ribbenene (tjek om der nærmest er en hel hylde eller om du kan få fat i et håndtag af fedt), på halskammen (tjek om hesten er helt bulet og hård især lige foran lansemærket), på hver side af ryggraden (hesten må ikke kunne samle vand på ryggen/bagparten) og ved haleroden.

Mad er ikke kærlighed, selvom hesten brummer til os. En tilpas trænet normalvægtig hest der derfor ikke overbelaster sig selv i hverdagen uanset om den skal gå til fold eller til ridning er kærlighed! 🐴❤️

Jeg ELSKER mit liv med jeres heste, men de næste 4 dage er jeg på en græsmark i Roskilde 🧡🧡🧡 Selv dyrlæger har brug for ...
02/07/2025

Jeg ELSKER mit liv med jeres heste, men de næste 4 dage er jeg på en græsmark i Roskilde 🧡🧡🧡 Selv dyrlæger har brug for at lade op 😎 Vi ses på mandag 🐴🧡

Fodring er for fagfolk! Jeg møder mange hesteejere, som bruger uanede mængder tid (og penge) på at finde ud af, hvad de ...
18/06/2025

Fodring er for fagfolk!

Jeg møder mange hesteejere, som bruger uanede mængder tid (og penge) på at finde ud af, hvad de skal fodre deres hest med. Heldigvis er folk også begyndt at interessere sig for grovfoderet, men fokus er tit især på tilskud og derefter kraftfoderet og til sidst grovfoderet, selvom det burde være omvendt

Husk at firmaernes reklamer er designet til at skabe et behov, som ikke nødvendigvis er der, og de lover tit rigtig mange ting, men der er ingen krav til at de kan bevise, at produkterne rent faktisk gør det, de lover. Der er måske case-historier fra glade kunder, men det er ikke det samme som bevis. Jeg siger ikke, at der ikke er seriøse firmaer derude, men husk at det er en forretning, og forretninger kræver kunder.

Hvor mange tilskud spiser du selv hver dag? Ud over måske vitaminer? Og hvor mange tilskud giver du din hest?

Vi har rigtig mange overvægtige heste i Danmark, og vi har også desværre mange heste med stofskifte eller mavesårsproblemer. Men det betyder ikke, at alle heste skal fodres, som om de er syge (bare for en sikkerheds skyld ...). Vi risikerer at gøre mere skade end gavn, og nogle af rideproblemerne derude skyldes helt sikkert, at hestene simpelthen ikke får nok næring til kroppen og hjernen, og de derfor ikke kan opfylde de forventninger, der er til deres ydelse både ift. træning og læring. Der er forskel på en McDonalds diæt og en træningsdiæt, så vi kan sagtens fodre vores heste uden at gøre dem tykke. Det har de vist i studier med jockey'er og balletdansere, og selvom det selvfølgelig er mennesker, så er mange af grundprincipperne de samme.

Snak med fagfolk om fodring af din hest!
'Keep it simple' og 'less is more' er nogle gode retningslinjer. Spørg dig selv, om din hest virkelig har brug for alle de 10 forskellige tilskud, og hvorfor du egentlig giver dem, ud over at alle andre i stalden jo giver tilskud, så det må være fordi hestene har brug for det. En sund rask hest i normalt arbejde bør være ret simpel at fodre på, og hvis din hest har særlige behov - kliniske problemer diagnosticeret af en dyrlæge, for tyk, for tynd, i vækst, drægtig, senior, elite - så kan det kræve nogle tilpasninger. Kontakt en uddannet foderkonsulent, og få lagt en plan for lige netop din hest - især hvis den har særlige behov, men også selvom den er helt normal, hvis du er i tvivl. Og hvis du er usikker på den plan, du har fået, så er det altid tilladt at søge en second opinion og se, om de er nogenlunde enige. Men lad være med at afvise planen, bare fordi der ikke er nok forskellige tilskud eller mash i den.

Heste har overlevet i mange år uden tilskud og mash, så det kan de forhåbentlig stadigvæk, selvom de nok ikke er helt enige, når det kommer til det med mash'en 😆🐴❤️

FUEL THE WORKING HORSE 🚀🐎

Don't apply the same dietary guidelines as for overweight metabolically challenged horses to healthy horses in regular exercise (work).

This might sound obvious, but I've come across more than a handful of owners who are so focused on the low sugar, low calorie, natural diet that is so strongly pushed by some companies and keyboard warriors that they significantly underfed their working horses.

Many horses can work without much concentrate feed, but they do have increased energy and protein requirements, and they won't be able to build physical fitness or muscle if they are underfed.

Please feel free to share 🐴🍏

09/06/2025

Hønettet - en fast del af inventaret i rigtig mange stalde, men burde det genovervejes?

Jeg er ikke fan af hønet. Men hvorfor? Hvornår og hvorfor er hønet en dårlig idé, og er det nogensinde en god idé?

Jeg plejer at sige til mine kunder, at første udfordring med hønet er at få det installeret fornuftigt i boksen. Men hvor svært kan det være? Skal det ikke bare hænges op?

Jo, men … der er ikke rigtig en god måde at hænge hønet op på ...
- Hvis vi hænger det for lavt, så er der stor risiko for, at hesten får viklet sine ben ind i det. Især hvis hesten har sko på, for den bagerste del af skoen kan nemt blive fanget i nettet. Men heste uden sko kan også hænge fast.
- Hvis vi hænger det højere op, så det er i nogenlunde sikkerhed i forhold til hesteben (husk at heste kan svinge deres ben ret højt op), så kommer hesten til at stå med hoved og hals vandret eller vinklet opad, hvilket er en unaturlig måde for hesten at spise på. Der kan bl.a. nemt drysse støv ned i hestens øjne og luftveje.
- Hønet er som regel lavet af kraftigt nylon eller nylon-lignende materiale. Snoren, der lukker hønettet, bruges ofte også til at binde det op, og den er som regel også lavet af kraftigt nylon. Udfordringen med de kraftige nylonsnore er, at de er virkelig holdbare. Det betyder, at hønettet garanteret kan holde længe, men samtidig betyder det, at snorene ikke knækker, hvis hesten hænger fast. Hvis hønettet ikke går i stykker, så ved vi godt, hvad der i stedet går i stykker.
- Nogle gange bliver hønettet hængt op med karabinhager eller brandhager, som kan fange hestens grime eller dækken, hvis hesten kun er lidt uheldig, eller kan sætte sig fast i næsebor, øjne, mm., hvis hesten er ekstra uheldig.

En anden udfordring ved hønet er den måde, hesten spiser på. Jeg er manuel behandler, og jeg har mærket ændringerne i kroppen på heste før og efter fodring med hønet. Der er lavet studier på effekten, så det er ikke bare min fornemmelse. Heste er ikke lavet til at spise med hoved og hals opad – slet ikke hvor de samtidig skal arbejde for at få stråfoderet trukket ud af nettet. Mængden af træk i hals og nakke stiger, jo mindre hullerne er i hønettet, så slowfeeder net kan især hurtigt blive en udfordring. Studier har desuden vist, at det ikke kun er halsen og nakken men også lænden, som bliver presset, når hesten kæmper for at få stråfoderet ud af hønettet – især hvis den er ivrig. Hesten kan også blive ret frustreret undervejs. Det har også været diskuteret, om hønet kan give skader på tænder og gummer, men jeg ved ikke hvor solide data er. Men måske kan mine kollegaer, der ordner tænder, byde ind?

Så hvis der er risiko for skader, frustrationer, mm., hvorfor vælger mange så at bruge hønet? Det spørger jeg jævnligt folk om, og svarene er bl.a.:
- Fordi de har brugt dem i rigtig mange år og aldrig haft problemer.
- Fordi hesten skal tabe sig, så slow feeder net er en måde at få stråfoderet til at vare længere.
- Fordi hesten laver rod i boksen med sit stråfoder, og ejeren synes det er træls at muge.
- Fordi alle andre bruger hønet, og de aldrig har overvejet, at det kunne være et problem.

Men kan man bruge hønet på en fornuftig måde?

Jeg vil umiddelbart sige nej, så jeg anbefaler som regel at finde alternative løsninger. Men hvis hesten skal slanke sig, eller man virkelig ikke vil af med sit hønet, så læs videre.

Jeg hjælper jævnligt folk med at slanke deres heste, og nogle gange er slow feeder net den mindst dårlige løsning, indtil hesten har tabt sig. Men så er det en god idé at få hestens krop løsnet lidt oftere, så spændingerne i nakken og lænden ikke bliver alt for trælse. Hos en af ‘mine’ hesteejere har de en kreativ løsning, hvor de har sat en dyb haybar op i hjørnet af boksen, og så hængt hønettet inde i hjørnet så det hænger ned i haybar’en. På den måde kan hønettet hænges lavere, så hesten får en bedre spiseposition uden at risikere at den får benene viklet ind.

En minimumsløsning er at sørge for, at hønettet aldrig hænges fast med nylonsnore eller karabinhager eller andre ting, der ikke kan gå i stykker. Halmsnore eller ‘ikke alt for god kvalitets’ strips eller lignende er en meget mere sikker løsning.

Et andet alternativ er høposer med store huller. Hestens hoved og hals er stadig ikke i den naturlige græsningsposition, men det er et mere sikkert kompromis end det klassiske hønet. Hesten kan stadig få benene ind i hullerne, men hvis det er hængt fast med halmsnor, så vil det forhåbentlig bare falde ned og hesten kan få rystet sig løs. Der findes også mange forskellige høhække, men heste er heste, så vi er nødt til hele tiden at overveje om hesten kan komme i problemer.

Jeg synes tit, vi kommer til at passer lidt for meget på vores heste (pakker dem ind i vat og bobleplast), men lige her er det ok at stoppe op og overveje, hvordan vi bedst passer på dem 🐴❤️

Jeg er ikke den mest aktive på fb/insta ... Det er svært at bidrage til debatten uden at gentage noget, der allerede er ...
22/04/2025

Jeg er ikke den mest aktive på fb/insta ... Det er svært at bidrage til debatten uden at gentage noget, der allerede er sagt masser af gange, eller uden at blive fejlfortolket eller tillagt holdninger, som jeg sjældent kan genkende. Så derfor vælger jeg (og rigtig mange andre) tit at tie stille. Heldigvis er der søde folk, der prøver at rette de værste fejlfortolkninger - tak for at I er lidt mere aktive herinde end mig. Nettet kan hurtigt sluge rigtig meget tid, og jeg vil faktisk hellere passe mine heste og mit arbejde og mødes med hestefolk og deres fantastiske heste ude i den virkelige verden.

Dermed ikke sagt at jeg ikke følger med. Selvfølgelig gør jeg det. Men debatten bliver meget hurtigt meget sort/hvid. Alle mennesker og heste skal mases ind i de rigtige holdninger, men min oplevelse derude er, at alle heste er forskellige (og deres mennesker), og derfor skal vores tilgang til dem tilpasses og justeres hele tiden.

Vi er nødt til at lytte og optimere ud fra den enkelte hest. Jeg har generelt en ret pragmatisk tilgang til mange dele af vores liv med hestene, så længe hesten trives. Og hvis hesten ikke trives, må vi sammen finde ud af hvorfor og fikse det. Jeg skrev en del om det i mit opslag for nogle uger siden omkring hverdagsvelfærd.

Jeg har samme holdning til udstyr, da jeg vil holde fast i, at det oftest ikke er udstyret, men hvordan det bruges, som er problemet. Uddannelse og undervisning er vejen frem til varige forbedringer, og det er et sted, hvor vi SKAL være meget bedre - også ifølge rådet og ministeren.

Men der er samtidig nogle ting, som jeg har en ret fast holdning til. Og da jeg ved, at folk stort set aldrig tjekker efter, om det der bliver delt på nettet rent faktisk passer, så har jeg valgt at gentage den her post ( https://www.facebook.com/lisecbergkiro/posts/pfbid0QbQYAtcLNLjg9mfzPajtvUqJiu4QgZJTzeULw8jeyE3t3xdBwcVsTabLnNSqj4cml ), som jeg lagde op for en del tid siden - bare fordi ... Jeg håber, at dem der er mere aktive på fb/insta end mig, vil blive ved med at skubbe i den rigtige retning, når andre (inkl. mig) bliver fejlciteret eller taget ud af kontekst.

Jeg ved godt, at jeg selv er ude om, at jeg ikke længere kan være helt under radaren herinde. Og det er ok. Jeg vidste at det ville følge med, da jeg valgte at sige ja til at engagere mig lidt mere tydeligt i den sport og det hesteliv, jeg elsker at være en del af. Det er helt ok, at vi ikke allesammen er enige hele tiden eller bare noget af tiden, og at vi nok aldrig bliver enige, så længe vi er uenige på en ordentlig måde. Jeg er opdraget til, at det er bedre at prøve at påvirke tingene indefra end at stå udenfor og råbe, så det prøver jeg at gøre, så godt som jeg kan, men jeg er faktisk bare lille Lise (Helle Kristensen 🥰) Jeg er også en stædig, indædt optimist, for ellers bliver det hele simpelthen for hårdt. Jeg synes, der sker spændende og gode tiltag i vores hesteverden, selvom det tager længere tid, end vores online liv er blevet vænnet til. Jeg beder ikke om tålmodighed, for den er tydeligvis brugt op i hvert fald hos nogle derude, men jeg beder bare om, at vi midt i alt støjen lægger mærke til de ændringer, der allerede er sket og kommer til at ske, selvom de måske ikke allesammen er super tydelige, eller det ikke er lige præcis de ændringer, som vi hver især synes skal ske eller skal ske først.

Pas på jer selv - især herinde 🐴❤️

Klik på linket her, så I kan se hele posten og ikke kun Kirsty's fine tekst 👍
https://www.facebook.com/lisecbergkiro/posts/pfbid0QbQYAtcLNLjg9mfzPajtvUqJiu4QgZJTzeULw8jeyE3t3xdBwcVsTabLnNSqj4cml

FokusVi forventer at hestene reagerer, når vi giver dem signaler. Men giver vi dem det samme fokus den anden vej? Lytter...
06/04/2025

Fokus

Vi forventer at hestene reagerer, når vi giver dem signaler. Men giver vi dem det samme fokus den anden vej? Lytter vi, når de giver os signaler? Er vi hos dem, når vi er sammen med dem, eller er vores opmærksomhed alle mulige andre steder, indtil vi pludselig opdager, at hesten også er begyndt at gøre sine egne ting, og vi ender med at korrigere dem, fordi vi ikke gav dem vores fokus?

Jeg underviser bl.a. dyrlægestuderende i at håndtere kvæg. Det er super interessant at se de studerende prøve at få køerne til at gå derhen, hvor vi gerne vil have dem, f.eks. over på vægten, for de fleste køer har ikke lært at blive mønstret – det er malkekøer 😉 Men de er lige så følsomme for vippepunktet ved skulderen som hestene (nogle gange mere følsomme, for hestene redder os tit, når vi er upræcise), så hvis vi hele tiden arbejder med at være lidt foran eller lidt bagved vippepunktet, så kan vi hjælpe koen til at forstå, om den skal gå fremad eller til siden eller vente 😊

MEN hvis de studerende ikke har koens fokus, så kan det være helt ligemeget, om de er foran eller bagved vippepunktet, for koen opdager det ikke ... Dens opmærksomhed er måske på alt muligt andet omkring den, fordi omgivelserne er fremmede eller den er usikker på hvad planen er. Så første opgave er at insistere på at få koens fokus over på os. Og så kan vi vise den, at vi har styr på planen og hvad der skal ske, og arbejde med vippepunktet. Men en ko uden fokus er en ko udenfor kontrol. Det her er selvfølgelig lidt forsimplet, men jeg håber I forstår, hvad jeg mener.

Hvad har det med heste at gøre? Alt! Vi kan ikke forvente at hesten lytter på os, hvis vi ikke har dens fokus. Og en hest uden fokus på os kan ikke forventes at lytte og reagere på vores signaler, uanset om det er i stalden eller når vi er på jorden eller når vi rider. Og hvis vi ikke har fokus hos dem, kommer vi hele tiden til at reagere forsinket. Vi bliver reaktive i stedet for proaktive.

Hvis hesten gør noget andet end det vi havde planlagt, er det så fordi: 1 – vi ikke var tydelige nok? 2 – hesten ikke havde fokus hos os, da vi spurgte? 3 – vi ikke har forberedt hesten godt nok? 4 – hesten ikke fik tid nok til at omdanne information til handling? 5 – hesten fysisk eller mentalt ikke kan give os det, vi beder om?

Det er vores ansvar, at hesten er fysisk og mentalt forberedt, at vi er tydelige og konsekvente og pålidelige, og at hesten er sund og rask. Men en faktor vi tit glemmer er, at vi er nødt til at have hestens fokus hos os, og at vi giver dem vores fokus. Det går begge veje, og vi er unfair overfor hestene, når vi strander dem i ingenmandsland, fordi vores fokus er alle mulige andre steder, og vi samtidig forventer at de reagerer med det samme, når vi så f.eks. vælger at lægge mobilen i lommen og vender tilbage til dem. Jeg ved godt, at jeg nævner mobilen ret tit, men det er nok den største synder i at stjæle vores opmærksomhed væk fra hesten. Jeg ser rigtig mange ryttere ride med mobilen i hånden – det er ikke ok, hverken sikkerhedsmæssigt eller overfor vores heste … Er det virkelig så kedeligt at skridte varm eller skridte af? Eller er der virkelig noget, der er så meget vigtigere, at det ikke kan vente 10 minutter? Jeg ved godt, at jeg lyder som et gammelt skod, men jeg er et gammelt skod, så det er ok 😉 Jeg skal selv tage mig i det hele tiden, for det er blevet en så dårlig vane at tjekke mobilen, at vi ikke engang opdager det halvdelen af gangene.

Hvorfor går jeg som dyrlæge op i det her? Fordi rigtig mange af de pludselige skader vi ser både på heste og mennesker kunne være undgået, hvis vi havde holdt fokus. Hvorfor går jeg op i det her som hestemenneske? Fordi jeg tror på, at vi får gladere og mere tilpasse heste, når de mærker, at vi er hos dem, når vi er hos dem 🐴❤️

A lead rope should be “alive”

It is not a piece of equipment that just hangs from your horse’s face, to be used to drag the horse from one point to another.

The lead rope is the connection between you and your horse. The feel in it says everything about your relationship, communication, your ability to stay in the moment with the horse, and how they feel about the things they come across with you.

The lead rope is your reins, your connection to the horse’s mind and body.

The lead rope deserves all the respect in the world, as if you were holding the entire horse in your palm. The lead rope is not something to hold and use mindlessly- it is alive, and has a language. It’s for you to take that life with respect and mold it to suit your horse.

Photo by Jasmine Cope

Adresse

Sjoltevej 5
Tappernøje
4733

Telefon

+4527292779

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Lise C. Berg - veterinær kiropraktik, myofascial release, fysio og rehab sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Praksis

Send en besked til Lise C. Berg - veterinær kiropraktik, myofascial release, fysio og rehab:

Del