Dr.Mohammed Hussien Abdelhady

Dr.Mohammed Hussien Abdelhady صفحه خاصه تهتم بالصحه النفسيه والامراض النفسيه والعلاج النفسي

حكاية ٢من دفتر الحكايات **المعدّية**  حين يُحبس الإنسان ظلمًا…  لا يُسجن وحده.  يُحبس معه بيته، امرأته، أولاده، حتى ضوء ...
18/07/2025

حكاية ٢من دفتر الحكايات

**المعدّية**

حين يُحبس الإنسان ظلمًا…
لا يُسجن وحده.

يُحبس معه بيته، امرأته، أولاده، حتى ضوء الشمس في نوافذهم.

وهذه قصة امرأةٍ…
عَبَرَت الأيام كمن يعبر النيل على معدّية صدئة،
كل يومٍ تخشى السقوط…
وكل ليلةٍ لا تعرف في أي جهة من النهر تنتمي.

اسمها ناهد.
وفي عينيها، سكن القهرُ ولم يصرخ.
وفي قلبها، سؤالٌ واحد:
**أين يذهب الذين لم يخطئوا…
حين يقع العقاب؟**

***

كان الفجر لِسّه ماشي من شوية، والنهار بيزحف في صمت، ثقيل زي الملح.
غريب… زي كل الأيام الفقيرة التايهة، لا عارفة تقويم هجري، ولا ميلادي.
زي الست الغريبة في بلد مش طاهرة.

ناهد سيدة في التلاتينات، متوسطة الطول، قمحية اللون، نحيفة بعد ما كانت ممتلئة.
واسعة العينين، مليحة الوجه، لكن ملاحتها اختلطت بحزن وقهر مكتوم،
ما يتسمعش …بس يتشاف… مرسوم على ملامحها كانه لوحة فنية قديمة.

ورا البيت، مكان فاضي بيطل على النيل، شط بايش قديم مليان قش شبعان ماية.
موج النيل راقد، لا صوت ولا نفس.
الفراخ تنقر هنا وهناك، وأصوات طيور بحرية تشق السما وتخطف نظرها لفوق.

كانت قاعدة قدام الفرن البلدي القديم،
تمدّ إيدها في صمت لصينية العجين، وتلقمه للنار.
بتخبز فطير للعيال قبل المدرسة، مع رقاقتين دايبين.

وعينها شاردة، ودماغها بيزعق:
**"هو البحر ده مش كان المفروض يرجّع لي عبدالله؟
ولا حتى اسمع صوته؟"**

وفي وقت ما، الفرن ناره بتطقطق والدخان محمّر عنيها.
سمعِت صوت ابنها الصغير:
**"ماما جعان… عاوز أمشي يلا عشان ألحق المدرسة."**

مع اختلاط الأصوات والصور،
صوت ابنها ابتدا يتوه مع صوت النار.
وظهر صوت تاني… ضحكة عبدالله جوزها، وهو راجع من السفر.
ضحكته وهو بيحضن العيال، وهم هايصين حواليه.
وهي واقفة، عينها بتضحك، وقلبها طاير من الفرح.
لابسة أحلى حاجة عندها، مستنيه دورها في الحضن.

البيت نور تاني. بقت ست… مراته… مش بس أم العيال.
سنة كاملة من الغربة اتغسلت في حضنه.
كل حاجة بقت ليها طعم.
لكن الطعم ده مرّر بعد أيام.
عبدالله صيّاد، متغرب في اليونان، بيحاول يحسّن دخله. في عتمة المعيشة والضنك اللي بين الناس سافر يداوي ضيق الرزق بضيق الغربة اللي كان ضيقها وسع اكبر من هنا.

***

الخميس، قبل المغرب بشوية، على بلكونة البيت الواسعة اللي بتطل على النيل.
عبدالله قاعد، وحسام ابن خالته جه، وشه مهموم.

— "عندي قعدة عرفي النهاردة في بيت الحج عبد الجواد،
عشان المشكلة بتاعتي… وعاوزك معايا."
— "مشكلة إيه؟"
— "مشكلة الدين اللي عليّا لولاد يسري.
ناس… استغفر الله… سوء ومؤذين."
— "ليه؟ انت عليك كام؟"
— "مية ألف.
قلت لهم نصبر شهرين بس… مش راضيين. ناس سوء ومؤذين."

عبدالله سمع، وقلب عينه في النيل وبصّله باستغراب. هو عارف حسام.

— "خلاص، هاجي معاك… بعد المغرب."

وما كانش يعرف… إن ده كان ميعاد تبدّل الأحوال.

***

كان بعد المغرب.
عبدالله طالع من المسجد،
والدعاء لسه دافي في قلبه،
وصوت الإمام بيرنّ في ودنه:
**"ولا تحسبن الله غافلًا عما يفعل الظالمون…"**

وشوش كتير ماشية حوالين عبدالله وحسام،
بس كل واحد في سكّة،
وكأن الأرض من الجامع لبيت الحج عبد الجواد
كانت بتحاول ترجّعه…
تحجزه عن اللي جاي.

قدام دوّار قديم، وباب خشب عتيق،
دخل عبدالله وحسام،
واخدوا مكانهم في القعدة.
أولاد يسري، أربعة رجالة ضخام،
واقفين حوالين ست كبيرة،
وشها ناشف زي صخر البحر،
بس جواه ملح كتير… ومرّ.

عبدالله قعد، بيبص في الوشوش،
بيقرا الغل،
وبيسأل نفسه:
**"هو أنا جيت ليه؟"**
مال على حسام،
وقال بصوت واطي:
— "انت ايه ورّطك مع الناس دي؟
مالقيتش غيرهم؟"

حسام ما ردّش.
سكوته كان زي ختم على ورقة هتتقري بعد شوية.

دار الكلام،
والكلام جاب كلام،
وفجأة، الست نطقت:
— **"هاتدفع إنت يا عبدالله عن ابن خالتك؟"**
صوتها كان خشن، كانه سنّ صنّارة بتغرس في ضهره.

عبدالله سكت.

واحد من الرجالة قال له:
— **"الدين بيتسدّ… بأي طريقة."**

العركة قامت.
الإيدين اشتبكت.
الصوت علا.
الوجوه اتبدلت.
عبدالله ما ضربش ولا اتضرب.
بس خد بعضه وخرج.
خرج من باب بيت قديم،
لكن خرج كأنه دخل حتة أضيق من زنزانة.

> "الصياد كان رمى السهم خلاص.
> الصياد ما بيشوفش غير شرهه…
> يمدّ إيده وهو فاكرها حق،
> ويرمي سهمه، ناسي إن في قلب الفريسة بيت،
> وست… وعيال،
> هيعيشوا باقي عمرهم يدفعوا تمن لحظة انتصار.
> بس الصيد ماكانش شريف،
> وهايرجع له ميت سهم في صدره."

***

البيت وقت الضهر، بعد ست شهور من حبس عبدالله.
البيت أتغير … و ناهد مابقتش شبهها.

كبرت كأنها عَدّت العمر كله.
وشّها نَحَتته النحافة، ومفيش حاجة فيها فضلت زي ما كانت.

كانت لِسّه راجعة من عند أم ولاد يسري،
رايحة برجاء… الرحمة، يمكن يتنازلوا.

— "يا ست الكل، مش انتِ عارفة إن عبدالله مظلوم؟"
— "أيوه… عارفة."
— "طب ليه الأذيّة؟ أنا عندي عيال، ومحتاجة جوزي."
— "هو بن خالته… وكان معاه فلوس… يدفع عنه."

مازال وش الحجر متماسك. عليه خضار البحر. لا تعبر إليه الشمس. جايز ينور قلبه بالرحمة.

رجعت للبيت، والشمس بتموت آخر الشارع.

**علي**، الكبير، بيزعق:
— **"مش رايح المدرسة تاني!"**

**ياسين**، واقف مش فاهم:
— **"بابا مش راجع؟"**

**سُمية**، ساكتة، بتبص في الأرض.

**الصغير**، بيجري عليها:
— **"جعان يا ماما."**

بصّت لهم، وسكتت. دخلت أوضتها، غيرت هدومها، وخرجت.

***

ركبت المعدّية. الراجل قالها:
— "اتأخرتي ياست ناهد؟"
— "هأعمل ايه يا أحمد؟ مشاغل. وأديني جيت أتنفس شوية."

يعد ما نزلت للبر تاني، رحليها أخدتها زي كل مرة عند اللسان.
فضلت تبص جنب الفنار لما النيل الهبطان بيقابل البحر، والأفق الواسع مش ملك لحد. هنا بتسيب نفسها.

وبصوت عالي جواها ماحدش سامعه غيرها:
**"يا رب… أنا مش جاية أشكيلك، أنا جاية أقولك: أنا تعبت.
عبدالله جوّه، وأنا برّه… بس إحنا الاتنين محبوسين.
هو البحر ده… مش كان المفروض يرجّع لي عبدالله؟
هو أنا الفرح مش مكتوب لي…… والله يارب راضية بس مش قادرة استحمل.
لو كان عمل حاجة كنت قلت ماشي وكان زماني ساكتة بس؟!……
طب المفروض اعمل ايه … ده لو اختبار، اختبار صعب اوي مش عارفة استحمله."**

افكار كل يوم وكل لحظة بتردد تلف جواها بلا اجابة واضحة.
المغرب أذّن… قامت……

***

قامت، ركبت الميكروباص عشان تلحق ميعاد الدكتور.

وصلت العيادة… نفس الريحة… نفس الكرسي.
الدكتور واقف عند الشباك.
وجنبه لوحة بنية اللون خشب، مكتوب عليها بمسامير نحاس عريضة:
**﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا﴾**

— "إزيك يا ناهد؟"
— "أنا جيت."

قعدت. بصّت في السقف وقالت:
**"مافيش حاجة هدّت، أنا بس تعبت من الجري ورا الراحة والحق.
ومن كتر الجري… هبطت.
صوتي انخرس، عشان مافيش أمل.
أنا مش جاية أشكي… ولا أتكلم.
بس كل مرة بخرج من هنا، بحس إني قلت اللي ما بعرفش أقوله.
أنا جاية من قلّة حيلتي.
عارف يا دكتور؟ لو مافيش معدية تاخدني من بر لبر، ماكنتش عرفت أجي أصلا هنا، ولا عرفت أبص لعيالي كل يوم وهما في وشوشهم أسئلة كتير.
أنا ست مؤمنة… بس بقول: ليه بس يارب؟…"**

بعد الجملة ده، دموع من غير صوت. دموع التوسل لله لإنقاذها من بوادر اليأس والإحباط اللي بتحاول تنهش في قلبها كل يوم. في وسط نهار مش نهار، وليل كانه ثقب أسود بيطحن اللي بيمر عليه كل ليلة.

قال بهدوء:
**"أوقات بنفتكر إننا لو سكتنا… الألم هيعدي.
بس هو بيستنى في الركن، وبيتحول لصوت تاني… جوّ الجسم."**

قالت وهي بتزق الدمع:
**"أنا كنت مراته… دلوقتي بقيت أمه، وام ولاده، وحمالة أسية… وماحدش شايفني.
انت شايفني؟"**

قال وهو بيبص في عينيها:
**"أنا شايفك… بس الأهم، تبقي انتِ شايفة نفسك."**
سألها:
— "تحبي نكمّل؟"
ردّت:
— "لأ… بس شكراً. الحمد لله."

خرجت.

***

الدكتور سكت. وجواه حاجات بتغلي.
خرجت ناهد من الجلسة – وكانت آخر جلسة في اليوم ده – خرجت وسابت الدكتور سرحان وحاير بين السطور الكتير اللي في دماغه. مش لاقي سطر حقيقي يعبر عن اللي جواه، غير انه خبط المكتب بإيده وهو في حالة غضب.

في كل مرة بتيجي فيها ناهد، بيحس إنه بيقابل وجه القهر من غير صوت.
وإن شغله مش مهنة… لكن محاولة لحماية الباقي من الانكسار.

هو قعد لوحده، وبص في الورق، وما قراش.
وكتب:

"الناس بتتحمّل فوق طاقتها…
وإحنا بندّيها مواعيد كل أسبوع.
كانت هاتعمل ايه ناهد لو مافيش حياتها كل يوم؟ لحظة زي لحظة المعدية……

في لحظاتٍ كثيرة… لحظاتٍ تُشبه ناهد،
يقف الطبيبُ عاجزًا، قاصرَ الحيلة،
مُصابًا بشللٍ فكريٍّ لا مثيل له.

يحتاج هو الآخر إلى من يضمّد جُرحه…
من جراحٍ لا تُصيبه شخصيًا،
بل تنفذ إليه من شقوق الآخرين…
جراحٌ قاتلة.
فخلف كلِّ قصةٍ كقصة ناهد،
حياة…
لا أحد يريد أن يراها."

---

https://www.facebook.com/share/1CArZD1apj/?mibextid=xfxF2i
07/05/2025

https://www.facebook.com/share/1CArZD1apj/?mibextid=xfxF2i

ابدأ رحلتك في “العلاج الجماعي الدينامي - هنا والآن”
(Online Group Therapy)
العلاج الجمعي مراية تخليك تشوف وتتشاف من غير احكام وانك تتسمع من غير احكام ده لوحده علاج
هنا والان: علاج جماعي قايم على التفاعل الحي في اللحظة، بأسلوب دينامي يعمّق وعيك بذاتك وبالآخرين من حولك.

مواصفات الجروب:
• النوع: جلسات علاج نفسي جماعي دينامي – أونلاين
• المدة: 90 دقيقة
• الموعد: الخميس من كل أسبوع
• عدد الأفراد: مجموعة صغيرة (بحد أقصى 10 أفراد) لضمان التفاعل الآمن .
• اللغة: العربية
•تحت اشراف د.محمد حسين استشاري الطب النفسي -ا.رحاب حسن معالج نفسي

الجروب مناسب لك إذا:
• تعاني من الشعور باعراض نفسية متكررة غير محلولة قلق ؛اكتئاب ؛٠٠٠٠
٠ أو تكرار نفس الأنماط في علاقاتك اووصعوبة في علاقاتك مع الاخرين
• تواجه صعوبة في التعبير عن مشاعرك
• ترغب في اكتشاف أعمق لنفسك داخل علاقة علاجية جماعية
• سبق وخضت علاج فردي وتبحث عن مستوى جديد من الوعي العلاجي

للانضمام:

املأ استمارة التسجيل من هنا:
https://forms.gle/bvjRuA4eaAUttn8B7

للتفاصيل والتواصل على واتساب:
01024267766



العدد محدود… والتجربة قد تكون نقطة تحول حقيقية.
ابدأ من “هنا والآن”. مش هاتحس بغربة

اليوم السابع لكورس  اساسيات العلاج النفسي الدينامي  الدورة الثانية -اللي بعتبرها مدخل مهم جدا للعلاج النفسي عموما مجموعة...
19/01/2025

اليوم السابع لكورس اساسيات العلاج النفسي الدينامي الدورة الثانية -اللي بعتبرها مدخل مهم جدا للعلاج النفسي عموما
مجموعة مميزة فعلا من الاطباء والاخصائيين النفسين

اليوم السادس لورشة اساسيات العلاج النفسي الدينامي  مع مجموعة مميزة من الاطباء والاخصائيات
12/01/2025

اليوم السادس لورشة اساسيات العلاج النفسي الدينامي مع مجموعة مميزة من الاطباء والاخصائيات

مؤتمر مستشفي بورسعيد
23/10/2024

مؤتمر مستشفي بورسعيد

يوم الثلاثاء مستشفي بورسعيد  psychological resistance
20/10/2024

يوم الثلاثاء مستشفي بورسعيد
psychological resistance

ورشة اساسيات العلاج النفسي الدينامي   الدورة  الثانية اون لاين Basics of dynamic psychotherapy theory and practice 2nd r...
10/10/2024

ورشة اساسيات العلاج النفسي الدينامي الدورة الثانية
اون لاين
Basics of dynamic psychotherapy theory and practice
2nd round _online
مدة الدورة ٤ شهور
جلسة كل اسبوع
يوم الجمعة
٣ ساعات من الساعة ٨م _١١م
بداية من الجمعة 6/12/24 حتي 30/4/25
شهر رمضان الكريم اجازة
عدد ساعات التدريب 51ساعة تدريب
الماده العلمية في صورة pdf ترفع قبل الجلسة
مع تسجيل الجلسة اسبوعيا ورفعها لتكون متاحة للمراجعة للمتدربين
الورشة تفاعلية بين المدرب والمتدربين
مع شهادة اتمام الدورة في نهايته
سعر الورشة يسدد علي دفعتين
خصم خاص للمجموعات
………………………………………………………………………………………………
الفئة المستهدفة:
١-حديثي التخرج من الاطباء والاخصائين النفسين
٢-المبتدئين في العلاج النفسي
٣-الراغبين في تعلم مبادئي العلاج النفسي من العاملين بمجال الصحة النفسية والعلاج النفسي
………………………………………………………………………:………………………

العلاج النفسي هو عبارة عن ايه ببساطة ؟
معالج نفسي بيساعد شخص يعاني من صعوبات في الحياة اما نتيجة ضغوط حياتية او مرض نفسي
الشخص ده محتاج حد محترف فاهم يساعده انه يشوف حلول وينور طريق التعافي والتغير

المعالج او الطبيب اواللايف كوتش لو مش فاهم يعني ايه نفس بشرية وصراعاتها ومشاكلها واحتياجاتها وطريقة تعاملها مع الحياه بشكل حقيقي مش هايعرف يقدم حلول ودعم حقيقي فضلا لو المعالج نفسه مش فاهم مشاكله هو واحتياجاته ومش عارف يفرق بين داخله هو وداخل المريض وقرارته وقرارات المريض

عشان كده احنا في الكورس بنحاول نساعد المبتدئين انهم يفهموا يعني ايه
المرض النفسي _الافتراضات الرئسية لمدارس العلاج النفسي الدينامي بشكل اكاديمي وعملي مبسط جدا يساعدك في الفهم والتطبيق _ امثلة حقيقة من واقع الممارسة مناسبة لكل مدرسة خطوة بخطوة

العلاج النفسي الدينامي خطوة تؤهلك للمارسة العلاج النفسي

………………………………………………………………………………………………
القائم بالتدريب د.محمد حسين عبدالهادي
استشاري الطب النفسي وعلاج الادمان
المدير الطبي وشريك مؤسس ذات لمركز للصحة النفسية وعلاج الادمان بدمياط الجديدة
مدير الشؤون العلاجية مستشفي الصحة النفسية وعلاج الادمان دمياط الجديدة
معالج نفسي فردي وجمعي دينامي

مسؤول التنسيق للورشة
ا.رحاب حسن
اخصائية نفسية بمركز ذات للصحة النفسية وعليها الادمان
معاالج نفسي فردي وجمعي دينامي

……………………… ………………………………………………………:…………………………………
للحجز والاستفسار عن سعر الورشة وطريقة الدفع التواصل واتس
01028143888
للحجز واستمارة التقديم

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSde8UxwfRsRWscmYtifq4G9d3scMQQ-IUradX7-GIOlHI8zbg/viewform?usp=pp_url

Address

شربين :ش . باتا بجوار حلواني الملكه
Mansourah

Telephone

+201011098571

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Dr.Mohammed Hussien Abdelhady posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Practice

Send a message to Dr.Mohammed Hussien Abdelhady:

Share

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn
Share on Pinterest Share on Reddit Share via Email
Share on WhatsApp Share on Instagram Share on Telegram

Category