18/05/2018
Avui el Dr. Holon, ens parla dels canvis i les incerteses que això ens pot provocar.
ESTRÈS, ANSIETAT I CANVIS
Davant de canvis econòmics, emocionals o socials, podem experimentar incerteses que ens provoquen inseguretat, estrès, ansietat i fins i tot por. Cada un de nosaltres reacciona d’una manera personal davant els canvis, d’acord amb la nostra forma de pensar i les experiències prèvies.
Quan davant situacions noves no tenim una resposta perquè no podem predir els resultats i no tenim control sobre el que està passant o pot passar, es crea en primer lloc incertesa i desprès podem patir les conseqüències de l’estrès amb manifestacions psicosomatiques vàries, des de molèsties gàstriques, problemes de pell, migranyes o contractures musculars entre altres.
Els canvis no tenen perquè ser dolents, com pèrdues de qualsevol tipus, sinó positius com canviar de vivenda, un embaràs, casar-se o un canvi de feina. Cadascuna d’aquestes situacions ens posa davant fets nous als quals ens hem d’adaptar. Fins i tot el canvi d’hora a la primavera ens pot suposar uns dies per adaptar-nos.
Actualment els canvis en la nostra societat, la velocitat dels mitjans de transport, les noves tecnologies de la informació i la comunicació, sotmeten les nostres vides a un ritme al qual sovint fisiològicament no estem adaptats. La nostra ment va al ritme del segle XXI però el nostre cos encara reacciona com en el Paleolític. Genèticament no hem avançat tant com per haver patit canvis estructurals que ens permetin adaptar-nos als vertiginosos canvis del nostre temps.
Què podem fer davant aquest desajustament?
1- Acceptar que els canvis ens poden estressar
2- Procurar dosificar els canvis
3- Adoptar tècniques desestressants (hàbits saludables, activitats relaxants, comunicació empàtica, etc.)
4- Davant el canvi, relativitzar les conseqüències
5- Viure el present, el ara i aquí, procurant no avançar esdeveniments
I sobretot pensar que el canvi és vida, que res és immutable, i que qualsevol canvi és sempre una possibilitat per millorar.